Klimaat in het schoolgebouw

 

Ventilatie op school; het meten van de luchtkwaliteit

Metingen kunnen inzicht geven in de kwaliteit van de binnenlucht. De GGD Hollands Midden kan onderzoek doen naar de luchtkwaliteit en de naar de werking van een ventilatiesysteem. Daarnaast is het mogelijk om begeleiding te krijgen bij uitvoering van onderzoek dat door externe adviesbureau's wordt uitgevoerd of bij de interpretatie van de resultaten daarvan.

Om iets te kunnen zeggen over de kwaliteit van de lucht in het (les)lokaal, meten we de concentratie koolstofdioxide (CO2), de relatieve luchtvochtigheid en de temperatuur. Daarnaast meten we de hoeveelheid lucht die door een mechanisch ventilatiesysteem wordt aan- of afgevoerd (debietmeting). We inspecteren ook altijd de lokalen en het gebouw als geheel. We geven daarna een advies op maat over hoe u het binnenklimaat kunt verbeteren. De inspectie en debietmetingen worden op één dag uitgevoerd, de meting van de luchtkwaliteit duurt meestal een week.

Bij onderzoek en advies door een ander technisch adviesbureau kunnen we vooraf adviseren over de aanpak en na afloop helpen bij de beoordeling van de resultaten, communicatie hierover en het opstellen van een plan van aanpak.

 

Ventilatie op school; het meten van de luchtkwaliteit

Toolkit milieu

De digitale toolkit milieu biedt scholen volop informatie, voorbeelddocumenten en instrumenten voor het creëren van een frisse en gezonde klas. Bekijk bijvoorbeeld de film 'Een frisse school begint in de klas' en laat u inspireren!

Wat kunt u op school met de toolkit milieu?

Met de praktische informatie over het belang van een frisse klas en energiebesparing kunt u direct aan de slag op uw school! Ook ondersteunt de toolkit bij de aanvraag van het themacertificaat Milieu van het vignet Gezonde School. Daarvoor kan uw school gebruik maken van goede interventies en hulpmiddelen. Kijk voor de toolkit en meer informatie op www.digitaletoolkitmilieu.nl.

 

Toolkit milieu

Uitleg over de verschillende pijlers

Beleid en regelgeving

Afspraken, regels, protocollen en de handhaving daarvan.

Signaleren

Vroegtijdige signalering van bekende risicofactoren bij individuele leerlingen.

Schoolomgeving

Fysieke en sociale omgeving van leerlingen en schoolpersoneel.

Gezondheids-educatie

Het aanbieden van informatie en voorlichting over gezondheid aan leerlingen.