Contactmoment bovenbouw

Lief Lijf

Lief Lijf is ontwikkeld om jongeren te helpen een positief zelfbeeld te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat de communicatie tussen ouder en kind een belangrijke rol speelt en dit verband is alleen significant bij de relatie tussen moeder en dochter. Moeders hebben bij het ontwikkelen van het zelfbeeld van hun dochter een grote invloed. Dochters spiegelen zich aan hun moeder, zij zijn hun rolmodel.

Lief Lijf bestaat uit twee onderdelen:

  • Lesmateriaal ‘Bodytalk’
  • Moeder-dochteravond

Lesmateriaal Bodytalk helpt jongeren met het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Hierin worden zowel meiden als jongens uit de klas betrokken. Bodytalk kan ingezet worden tijdens de mentorlessen (en wordt ook door de docent uitgevoerd).

Door een moeder-dochter avond te organiseren wordt een basis gelegd om zelfbeeld in openheid te bespreken, het vergroot de kennis en geeft inzicht in zelfwaardering. De moeder-dochter-avond wordt uitgevoerd door professionals van de GGD Hollands Midden.

Download hier de flyer Lief Lijf.

 

Lief Lijf

Mission Possible

Werken met Mission Possible is een leerervaring, die het vervullen van dromen en het bereiken van doelen voor deze leeftijdsgroep een stukje makkelijker maakt. Het is gebaseerd op de oplossingsgerichte, educatieve psychologie.

Mission Possible bestaat uit 11 stappen die jongeren kunnen helpen bij het vinden, stellen en behalen van doelen. De weg naar het uiteindelijke doel verloopt in fases:

  • De jongere erkent eigenaarschap van het doel.
  • De jongere ziet in dat het behalen van het doel waardevol is voor hem/haar.
  • De jongere heeft vertrouwen dat het gaat lukken.
  • De jongere gaat succes waarnemen.
  • De jongere kan anticiperen op tegenslag.

Het programma wordt onder begeleiding van een Mission Possible-coach uitgevoerd.

Een Mission Possible-traject bestaat uit vier of vijf contactmomenten. Deze contactmomenten zijn verspreid over 6 weken. Een groepje leerlingen bestaat uit minimaal 4 en maximaal 6 leerlingen.

Tijdens het Mission Possible-traject maken de leerlingen gebruik van een werkboek.

Download hier de flyer Mission Possible.

 

Mission Possible

'Snap jij wat ik écht bedoel?'

Snap jij wat ik écht bedoel? is een bewustzijns- en vaardigheidstraining voor mentoren. Tijdens de training worden leefstijl van leerlingen en de zorgstructuur op school met elkaar verbonden.

Mentoren leren om vanuit een positie van oordeelloosheid optimaal contact te maken. Hierdoor kunnen zorgsignalen vroegtijdig, respectvol en duidelijk bespreekbaar gemaakt worden. Zodanig dat de leerling zich eigenaar en regisseur kan gaan voelen van de eigen problematiek. Daarnaast leren mentoren welke zorgsignalen veel voorkomen op school, hoe en waar zorgsignalen gebundeld worden in de school en wanneer doorverwijzen nodig is.

De training bestaat uit twee ervaringsgerichte trainingsbijeenkomsten van 3 uur, een informatiebijeenkomst ‘herkenning zorgsignalen’ van 2 uur en een borgingsopdracht om te oefenen met de stof.

Download hier de flyer 'Snap jij wat ik écht bedoel?'

 

'Snap jij wat ik écht bedoel?'

Gezondheidsvoorlichting met acteurs

Een trainingsacteur maakt door middel van spel en oefeningen heel beeldend inzichtelijk hoe groepsdruk, zelfbeeld, pesten, grenzen, hulp vragen en onzekerheid invloed uit kunnen oefenen op je gedrag en de keuzes die je maakt omtrent gezondheid.

Twee trainingsacteurs geven leerlingen een levendig beeld van de problematiek die zich in hun klas voordoet. Het doel van een trainingsacteur is om, via het spel, bij de leerling een ervarings- en leermoment te creëren.

Deze voorlichting bestaat uit twee bijeenkomsten voor een hele klas:

De thema’s die de leerlingen in de eerste les kozen, zullen de acteurs in scenes uitspelen. De klas wordt vervolgens uitgedaagd om te reageren op wat ze hebben gezien. Is het realistisch? Hoe zou jij zoiets aanpakken? Als iemand zulke problemen heeft, hoe kun je hem dan helpen? Afhankelijk van de sfeer en veiligheid kunnen leerlingen de acteurs aansturen en zelfs meespelen. De les duurt een blokuur.

Download hier de flyer 'Gezondheidsvoorlichting met acteurs'.

 

Gezondheidsvoorlichting met acteurs

Voorlichting gezonde leefstijl

Tijdens het contactmoment bovenbouw door de GGD Jeugdgezondheidszorg vullen leerlingen de E-MOVO-vragenlijst in. De GGD analyseert de uitkomsten op klas- en leerjaarniveau. Hieruit kunnen een aantal leefstijlgedragingen naar voren komen waar op school extra aandacht voor kan zijn. Met een voorlichting in de klas wordt de kennis van jongeren over een bepaald onderwerp vergroot. Door met jongeren in gesprek te gaan over hun leefstijl kan bewustwording op gang gebracht worden.

Een medewerker van de GGD geeft deze voorlichting op school. Hij/zij bespreekt vooraf met de school het onderwerp dat aan bod komt. De uitkomsten van E-MOVO spelen hierbij een rol. Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn:

  • alcohol
  • waterpijp
  • roken
  • drugs
  • sociale media
  • seksualiteit & relaties
  • voeding en bewegen

De voorlichting wordt op school tijdens een mentoruur gegeven. De mentor is hierbij in de klas aanwezig.

Download hier de flyer Voorlichting gezonde leefstijl.

 

Voorlichting gezonde leefstijl

Life Chat

Tijdens het contactmoment bovenbouw vullen leerlingen de vragenlijst "Gezond leven, check het even' in. Naar aanleiding van de uitkomsten van deze vragenlijst kan de verpleegkundige een leerling uitnodigen voor een gesprek. Een leerling kan ook op eigen initiatieef een afspraak maken.

Life Chat

Om niet alleen vragen te stellen aan de jongeren, maar ook met hen in gesprek te gaan over hun gezondheid, is de les 'Life Chat' ontwikkeld. Tijdens de les vertellen we over het belang van de vragenlijst, waarom het belangrijk is de lijst eerlijk in te vullen, en gaan we de dialoog met de jongeren aan.

Tijdens de les geven de leerlingen zelf aan over welke onderwerpen ze het willen hebben. Ze kunnen hun voorkeur aangeven door met hun smartphone onderwerpen aan te klikken. Vervolgens beantwoorden de leerlingen over de gekozen onderwerpen een paar vragen. De antwoorden op deze vragen verschijnen in grafieken op het digibord en zijn aanleiding om met de leerlingen verder te praten. Uitgangspunt is hun eigen interesse en belevingswereld.

Onderwerpen waar de leerlingen uit kunnen kiezen, zijn bijvoorbeeld:

  • relaties en seks;
  • alcohol en drugs;
  • voeding en bewegen;
  • social media;
  • gamen.

De les duurt 1 lesuur. Het open gesprek met de leerlingen over onderwerpen die ze zelf hebben uitgekozen en waarbij hun eigen gedrag of ervaring als uitgangspunt geldt, maakt dat de leerlingen gemotiveerd worden om de vragenlijst 'Gezond leven, check het even' eerlijk en serieus in te vullen. De vragenlijst wordt ongeveer 2 weken na de les afgenomen.

Life Chat

Uitleg over de verschillende pijlers

Beleid en regelgeving

Afspraken, regels, protocollen en de handhaving daarvan.

Signaleren

Vroegtijdige signalering van bekende risicofactoren bij individuele leerlingen.

Schoolomgeving

Fysieke en sociale omgeving van leerlingen en schoolpersoneel.

Gezondheids-educatie

Het aanbieden van informatie en voorlichting over gezondheid aan leerlingen.